Den svenska sjukvården bra eller dålig?

Tvåbarnsmamma skickades hem efter operation - avled fyra dagar senare. Det var en enkel sterilisering. Men under operationen gick det hål på tunntarmen. Fyra dagar senare avled tvåbarnsmamman Lise-lotth Engstedt, 37, av blodförgiftning. Det var en rutinoperation. Lise-lotth Engstedt ville slippa sina svåra menssmärtor och var nöjd med två barn. Fredagen 13 augusti opererades hon på Kärnsjukhuset i Skövde. Steriliseringen skulle ske i titthålskirurgi under narkos, men gick inte att genomföra. Så läkaren övergick till öppen kirurgi. Operationen tog en timme. Sex timmar senare skrevs Lise-lotth ut, när dagavdelningen stängde.
– Utanför sjukhusentrén började min syster kräkas. Hon kräktes tre, fyra gånger och sedan flera gånger under bilresan hem. Hon sluddrade, vinglade och hade väldigt ont, berättar storasyster Ann-Christine Engstedt, 40.


Svåra smärtor

Lise-lotth var ensamstående med delad vårdnad om barnen, en 10-årig flicka och en 14-årig pojke. Under helgen låg hon hemma med svåra buksmärtor. På måndagen larmade en väninna ambulansen. Lise-lotth hade andnöd, var omtöcknad, iskall och rödblå på buken. Hon hade drabbats av septisk chock – blodförgiftning med cirkulationssvikt. Hon opererades akut. Läkarna upptäckte ett 8 milimeter stort hål på tunntarmen, en varböld i bukväggen, inflammation i bukhålan och död vävnad.


Kunde inte räddas

Lise-lotth slog aldrig mer upp ögonen. Hon avled i organsvikt tisdagen 17 augusti klockan 01.24 efter misslyckade försök med hjärt-lungräddning.
– Jag blev så otroligt chockad, att ett enkelt ingrepp kan innebära en sådan risk. Min syster hade hela livet framför sig. Hur kan en ung patient dö efter ett rutiningrepp? Hur kunde de skriva ut Lise-lotth på operationsdagen i det dåliga skick hon befann sig i, säger Ann-Christine. Hon anmälde läkaren till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.
– Jag var tvungen att anmäla för barnens skull, om de i framtiden vill veta vad som egentligen hände deras mamma.


”För sent”

Socialstyrelsen övertog klagomålet den 1 januari när den nya patientsäkerhetslagen infördes.
– Jag anser att läkaren inte utfört operationen på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Hon har inte följt upp Lise-lotths medicinska tillstånd tillräckligt eller vidtagit de åtgärder hon borde, säger Ann-Christine Engstedt.
Hon hoppas att ödesdigra misstag som detta kan förhindras i framtiden som en följd av nya lagen.
– Men för oss är det tyvärr för sent


Utdraget av Aftonbladet.


Min Åsikt


Folk säger hela tiden att vi har så bra sjukvård, Jag ska inte klaga för den är mycket bättre än i många andra länder. Men Jag kan bara säga att detta härnder
tyvärr för ofta i vårt avlång land. Missar och tabbar hit och dit Folk som är jätte sjuka som skickad hem för att läkarna TROR de ena och de andra istället för att ta reda på vad de är. Och många som dör på grund av deras tabbar. Hur oroad blir man inte för att gå till våran
vård när detta hände hela tiden.  Jag tycker själv att vården är rerna kaoset, efter mitt enda besök på akuten. När jag var där fick jag bara höra att jag hörde inte hemma på akuten med min sjukdom. Men de fanns heller inga ställen som kunde ta emot mig. Min hals var svullen invändigt och jag fick varken i mig mat eller vatten för de jag fick i min kom bara upp. Och där kan hon med och säga att jag inte borde vara där.  När ska dem börja vara lite mer varsama om andras liv och sluta slarva så? Hade dem själva velat få den vården som vi får av dem?. Neh jag skulle nog inte tro de. !! Jag blir så arg för detta händer alldelse för ofta numera.

 

 Och jag beklagar sorgen för alla de anhöriga till Lise-lotth. Och skänker en vänligt tanke till hennes stackars barn som kommer få leva med Denna hemska insats i resten av deras liv. Jag hoppas verkligen att dem får de bra ändå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0